Kundecase: "Når grafen blir bratt nok, går det også oppover"

De aller fleste virksomheter har på et eller annet vis blitt påvirket av Covid-19, og for mange ble planen om ytterligere vekst i 2020 snudd på hodet av viruset. Da er det viktig å kunne omstille raskt.

En av våre kunder, Ferdinands AS, med daglig leder og eier Erik Hatlestad i spissen leverer kjøtt, fugl, vilt og delikatesser fra havet til hovedsakelig restauranter og hoteller. I fjor hadde Ferdinands AS en omsetningsøkning på 44% og i 2020 satte de seg et mål om ytterligere 25%, men plutselig ble alt snudd på hodet over natten som følge av koronakrisen. Den påfølgende natten ble brukt til å sette opp en nettside med produkter, betalingsløsninger med mer, slik at Ferdinands AS kunne nå ut til et marked som for dem var uberørt, nemlig privatmarkedet.
En av de største faktorene for å lykkes her viste seg å være gratis hjemlevering til kundene.

Dermed gikk det fra en fullstendig stopp i driften på under et døgn, til en omsetning på nivå med rekordåret i fjor. I tillegg har Ferdinands AS fått en egen matserie og brand hos en av landets største dagligvarekjeder, og det er ingenting annet enn svært imponerende.

God samarbeidspartner i Nordea Finance

Med på laget er også vi i Nordea Finance Equipment AS. Vårt factoringprodukt hjelper våre kunder med å finansiere vekst, redusere faste kostnader og bedre likviditeten. Det å drive et selskap vil, som alt annet, alltid ha både opp- og nedturer. Hvordan man er rustet for både markedssvingninger og fremtidig vekst, varierer enormt i næringslivet. Driftsfinansiering fra Nordea Finance gjorde det mulig for Ferdinands AS å takle de plutselige sene betalerne, men samtidig også ha «muskler» nok til å utvikle seg videre tross tiden vi er inne i. Med driftsfinansiering er man alltid i «forkant». Videre sier Erik Hatlestad at det har vært helt avgjørende at hans jobb slutter i det en faktura er sendt ut, ettersom Nordea Finance tar seg av oppfølgingen og innkrevingen fra debitorene. «Dette har frigjort enormt med tid, og gjort at jeg kan vie all min tid på kjernevirksomheten min, nemlig å selge", sier Hatlestad.

Markedssjef i Agder, Benjamin Myrene, sier følgende: «Å være samarbeidspartner med aktører som Ferdinands AS gjør det ekstra spennende å satse i regionen, når man så tydelig ser verdien av hverandre i både opp- og nedturer. At vi som finansieringspartner kan gi den tryggheten til våre kunder slik at de tør å satse og utvikle seg videre, til tross for tiden vi er inne i er ekstremt gøy og givende».

Ambisjonene til Ferdinans AS stopper ikke ved å kun være en kvalitetsleverandør av kjøtt og vilt til «high end»-markedet. Ved siden av den raske omstillingen har de nemlig utviklet merkevaren ytterligere med blant annet krydderserie og ferdig produkter som i sommer rulles ut i dagligvarebutikkene, i første omgang på Sørlandet.

Under koronakrisen har fokus naturlig nok vært å holde seg oppdatert på nyheter og tiltak for næringslivet. Derfor har man kanskje ikke lest så mange «solskinnshistorier» i det siste. Ferdinands AS er et godt eksempel på nettopp dette. Det å alltid se muligheter, uavhengig av omstendighetene er en sjelden egenskap, noe vi i Nordea Finance er store tilhengere av.

Ferdinands